≡ Menu

Wat is het verschil tussen 3D en 2D

Dagelijks hebben we onbewust met een continue stroom van 2D en 3D beelden te maken, sterker nog, het is de normaalste zaak van de wereld. Het is echter niet zo dat we deze beelden dan ook maar de hele tijd zo lopen te duiden.

Beelden als 2D (tweedimensionaal) en 3D (driedimensionaal) creëren en benoemen is meer iets wat gebeurt in de grafische wereld. Het grote verschil tussen 2D en 3D is het perspectief. Een 2D beeld is een plat beeld, een vlak dat een hoogte en een breedte kent. 3D beeld kent een hoogte, breedte maar ook een diepte.

2dvs3d

2D vs. 3D

Hierbij moet wel gezegd dat er nogal wat verschillende definities aan voornamelijk de term 3D wordt gehangen. Zo zijn de computerspelletjes van vroeger 2D, bij de game Super Mario Bros voor de eerst Nintendo (NES) speel je met een tweedimensionale Mario in een wereld die van links naar rechts loopt, de werelden kennen geen diepte. Tien jaar later (in 1997) bracht Nintendo Super Mario 64 uit voor de Nintendo 64 uit, de hoofdpersoon Mario was dit keer niet plat maar in zijn geheel 3D die zich in een 3D wereld kon voortbewegen. In dit geval keek je als speler vanaf de achterkant op Mario (eerste persoon) terwijl je hem in een wereld kon rond bewegen die gelijk is als de onze, dus je kan een stap naar links, naar rechts, naar voren en naar achter doen. Kom je een obstakel tegen dan spring je erop of loop je er links of rechts omheen.

Bij Super Mario Bros bekijk je Mario vanuit de derde persoon, als je hem vanuit de eerste persoon zou bekijken dan zou je een platte wereld zien. Kom je in de 2D wereld van Super Mario Bros een obstakel tegen dan is de enige keuze die je hebt er overheen springen of er onderdoor kruipen. Er omheen lopen kan simpelweg niet, die diepte is er niet in een 2D wereld.

En dan komt er een grijs gebied, want ook wordt gezegd dat door het letterlijke platte beeld van de televisie de beelden erop in 2D zijn, ook al zijn de beelden die er op te zien zijn wel in diepte. Hier komt dan ook de 3D televisie om de hoek kijken, een 3D televisie haalt de tv-beelden bijna letterlijk de woonkamer in waardoor je het idee hebt dat je bijna onderdeel bent van een scene.

Feitelijk gezien is elk beeld wat de derde dimensie diepte heeft een driedimensionaal beeld, wat dus een horrorfilm nog steeds heel eng maakt. Een horrorfilm op een 3D televisie voegt nog een extra dimensie toe en dat is dat de 3D beelden als het ware uit de TV lijken te komen waardoor de zombie die op je af komt rennen de woonkamer in lijkt te komen lopen.

Zo zijn er ook schilders die zo goed in 3D kunnen schilderen dat het echt tot leven komt vanuit een schilderij. Dat terwijl de een schilderij vaak wel als 2D kunst wordt beschouwd, een beeldhouwwerk als 3D.