≡ Menu

Wat is het verschil tussen AdBlock en Adblock Plus

AdBlock en Adblock Plus zijn twee populaire extensies voor je browser die advertenties blokkeren op websites. Sommige websites staan zo vol met beeldvullende irritante banners dat het ten koste gaat van de leesbaarheid van de inhoud van de website zelf, programma’s als AdBlock en Adblock Plus zorgen er voor dat je in alle rust, zonder afleiding, de website kan bekijken. De vraag die rest is of er een duidelijk verschil is tussen de meest gebruikte programma’s AdBlock en Adblock Plus.

Adblock Plus

Adblock Plus is de voorloper van alle advertentie-block programma’s die we nu kennen, voor het eerst beschikbaar gesteld voor de Firefox browser, waar het nu nog steeds de meest gebruikte adblocker is. De makers van Adblock Plus hebben echter lang gewacht totdat ze hun extensie uitbrachten voor browser Chrome, in dit gat is AdBlock gedoken waardoor niet AdBlock Plus maar AdBlock de meest populaire adblocker op Chrome werd en is.

Adblock Plus is ontstaan vanuit een groep internetters die zich irriteerden aan de wildgroei van online advertenties. Adblock Plus is open source software waardoor het voor iedere gebruiker mogelijk is om de extensie naar wens aan te passen.

Naast dat Adblock Plus in de basis alle advertenties blokkeert heb je als gebruiker de mogelijkheid om via de instellingen het programma naar wens te laten functioneren. Waarbij de belangrijkste opties vaak zijn dat je op een website toch advertenties wil zien of dat je het programma er op wil wijzen dat het een advertentie over het hoofd ziet die eigenlijk wel geblokkeerd zou moeten worden.

Met hierbij de kanttekening dat adverteerders de mogelijkheid hebben om een white-list positie af te kopen, dit betekent dat er bedrijven zijn die Adblock Plus betalen zodat hun advertenties wel getoond worden aan mensen die Adblock Plus geïnstalleerd hebben. Als je er voor wilt zorgen dat ook deze advertenties geblokkeerd worden moet je in de instellingen aangeven dat ook de ge-white-liste advertenties niet getoond mogen worden. In dit geval wordt er dus van gebruiker een actie verwacht terwijl Adblock Plus suggereert dat te allen tijde alle advertenties worden geblokkeerd. Het was netter geweest dat je als gebruiker deze white-list advertenties kon activeren in plaats van dat je er mee opgezadeld wordt. Vanuit de filosofie van Adblock Plus beredeneert.

Los van dit nadeel is Adblock Plus een uitstekende adblocker, behoorlijk ‘straight-forward’, je hebt genoeg opties om jouw hele internet advertentievrij te maken.

AdBlock

Toen bleek dat Adblock Plus maar niet beschikbaar kwam voor Chrome besloot programmeur Michael Gundlach zijn eigen adblocker voor Chrome te maken, hij noemde het simpelweg AdBlock. Direct vanaf de lancering werd zijn AdBlock extensie enorm vaak geïnstalleerd en had al snel meer gebruikers Adblock Plus op Firefox had. Van hieruit werd AdBlock ook snel beschikbaar gemaakt voor de andere bekende browsers.

Als je kijkt naar de functionaliteiten verschil AdBlock natuurlijk niet zoveel van Adblock Plus. AdBlock een uitgebreid arsenaal aan instellingen waarmee je de adblocker helemaal naar wens kan inrichten en gebruiken. Als je kijkt naar eventuele nadelen dan wordt wel eens gezegd dat AdBlock Chrome vertraagt wanneer er heel veel tabbladen geopend staan met advertentie gevulde websites, wat precies heel veel is daar zijn de meningen over verdeeld daarnaast kan dit ook computer afhankelijk zijn. De kans is groot dat wanneer je heel veel tabbladen met advertentie gevulde websites open hebt staan zonder het gebruik van een adblocker dat dit sowieso niet ten goede komt van je browser snelheid.

Wat je misschien ook nog als irritant kan ervaren is dat AdBlock het op sommige momenten niet nalaat om een nieuw tabblad voor je te openen waar AdBlock informatie opstaat. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je AdBlock net geïnstalleerd hebt, maar gebeurt ook bij belangrijk nieuws. Dat is dan direct wel het enige ongevraagd wat AdBlock doet.

Functioneel gezien zit er weinig verschil tussen AdBlock en Adblock Plus, het grootste verschil zit hem misschien wel in de huidige bedrijven achter de adblockers. AdBlock wordt onderhouden door een klein bedrijfje welke geld verdient met de donaties die ze af en toe krijgen. Achter Adblock Plus zit inmiddels een groot Duitse bedrijf welke er toch meer op gericht is om een lucratief verdienmodel achter Adblock Plus te hangen door adverteerders om geld te vragen zodat hun advertenties maar niet geblokkeerd worden. Vanuit filosofisch oogpunt kan je zeggen dat AdBlock meer in lijn ligt met de reden waarom internetters geen advertenties meer willen zien, namelijk dat adverteerders het tegenwoordig niet nalaten om advertenties op een irritante manier op te dringen.

Wel of geen adblocker gebruiken

Adblockers zijn het in het leven geroepen omdat adverteerders steeds meer irritante reclame’s in de strijd gooiden om maar de aandacht van de internetter te trekken. Ongevraagde pop-ups, advertenties die het gehele scherm overnemen of advertenties die opeens filmpjes met geluid afspelen bijvoorbeeld zijn voor velen een doorn in het oog. Adblockers blokkeren deze advertenties. Adblockers blokkeren echter ook ‘normale’ advertenties, de gewone banners die ergens verwerkt op een webpagina.

Er is natuurlijk een belangrijke reden dat er op een website advertenties staan, en dat is dat er geld verdient moet worden om de website online te kunnen houden. Om websites toegankelijk te houden voor iedereen zijn het tonen van advertenties van essentieel belang, veel adblock gebruikers zijn van mening dat ze zelf bepalen wat zij op hun scherm zien, waarmee ze indirect zeggen dat ze vinden dat zij het recht hebben om gratis website content te bekijken zonder het leveren van een tegenprestatie. Zolang adblockers alle advertenties blokkeren voelen veel websites zich genoodzaakt om maatregelen te nemen tegen adblock gebruikers, de meest drastische is dat de toegang tot de website ontzegd wordt, een meer milde maatregel is het invoeren van een definitieve betaalmuur (betaald abonnement op website). Ook vaak gebruikt is een opvallende melding welke de adblock gebruiker er op attendeert dat hij een adblocker gebruikt terwijl de website afhankelijk is van de advertentie-inkomsten.

Hoe prettig het gebruik van een adblocker op sommige momenten ook kan zijn, door de groeiende populariteit van deze extensies wordt de kans steeds groter dat het ten koste gaat van de bruikbaarheid van websites die afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten.