≡ Menu

Wat is het verschil tussen Clicky Analytics en Google Analytics

Als je een eigen website hebt dan zal je graag inzicht willen hebben in hoeveel bezoekers je hebt en wat die bezoekers precies doen. Het is erg handig om deze informatie voor handen te hebben zodat je jouw website nog beter kan afstemmen op je bezoekers. Het meest gebruikte programma voor uitgebreide bezoekersstatistieken is Google Analytics, maar er zijn alternatieven die minimaal zo uitgebreid zijn of misschien wel beter. Een voorbeeld is Clicky Analytics (voorheen GetClicky).

Dit artikel bevat allereerst de voor- en nadelen van Google Analytics, gevolgd door de voor- en nadelen van Clicky. Onderaan dit artikel een aanbeveling over wanneer welke van deze twee pakketten geschikt zijn voor gebruik op jouw website.

Google Analytics

Google Analytics is een heel uitgebreid statistieken pakket wat door miljoenen websites wordt gebruikt. De lijst van de functionaliteiten is bijna eindeloos, de vraag is natuurlijk of dit expliciet de functies zijn die het voor jou het beste pakket maken ten opzichte van Clicky. De meest belangrijke voordelen van Google Analytics op een rijtje:

  • Het is gratis. Ja er is wel een betaalde versie maar deze biedt vooral extra support van Google zelf, en daar betaal je dan ruim 100000 euro per jaar voor.
  • Eenvoudige implementatie. Als je in het bezit bent van een Google account dan is de installatie van Google Analytics zo gepiept.
  • Uitgebreide documentatie. De handleiding die Google beschikbaar stelt voor Google Analytics is erg uitgebreid én in het Nederlands. Deze documentatie biedt hulp voor beginners en professionals.
  • Op maat gemaakte rapporten. Voor jou als webmaster zijn niet alle statistieken even interessant, andere statistieken zijn juist wel weer van belang. Je kan zelf in detail bepalen wat wel en niet in jouw statistieken overzicht moet komen te staan.
  • Koppeling met Google Search Console (voorheen Webmaster Tools). Als je je interesseert voor zoekmachine optimalisatie dan is het gebruik van de tool Search Console erg aan te raden. Door de Search Console te koppelen aan Google Analytics heb je alle benodigde informatie wat voordelig is voor het optimaliseren van je website.
  • Alle verkeersbronnen zijn te meten. Het kan interessant zijn om te weten wat bezoekers doen die vanaf een bepaalde verkeersbron komen. Alle verkeersbronnen zijn uit de bezoekersstatistieken te filteren door bepaalde parameters aan de verwijzende url mee te geven. Verkeersbronnen die je zou kunnen meten zijn bezoekers die via een nieuwsbrief op de website komen, of via een Google AdWords advertentie.
  • Veel handige add-ons. Rondom Google Analytics zijn veel add-ons uitgebracht waarmee je bijvoorbeeld de statistieken eenvoudig naar je browser haalt of dat je de bestaande statistieken kan verrijken met aanvullende informatie.
  • Statistieken via de mail ontvangen. Alhoewel het een leuke bezigheid is om realtime de bezoekersstromen te volgen op je website, je moet er wel tijd voor hebben. Je hebt de mogelijkheid om periodiek een overzicht te ontvangen van de statistieken voor een bepaalde tijd. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om elke ochtend via de mail de statistieken van de vorige dag te ontvangen.
  • Exporteren naar Excel. Net zo uitgebreid als Google Analytics zelf is zijn er veel mogelijkheden om de statistieken te exporteren naar een Excel bestand. Niet alleen handig voor je eigen administratie, ook handig voor als je de statistieken wil laten zien aan andere mensen.
  • Aantekeningen maken. Binnen Google Analytics kan je aantekeningen maken, handig als je bijvoorbeeld de oorzaak van een bezoekerspiek nog eens wilt achterhalen, ook een interessante optie als er meederde mensen toegang hebben tot de statistieken.
  • Alerts instellen. Je hebt de mogelijkheid om Google Analytics je via de mal te waarschuwen wanneer er iets bijzonders op je website gebeurt. Zo’n alert zou bijvoorbeeld verstuurd kunnen worden wanneer er 75% meer bezoekers op je website komen dan op diezelfde dag een week ervoor. Bij een website met stabiel aantal bezoekers is dit een opvallende stijging.
  • Interne zoekgedrag meten. Google Analytics is in veel gevallen automatisch in staat het zoekgedrag binnen de site te meten, mits er natuurlijk een zoekmachine op de website aanwezig is. Handige informatie voor het nog beter aansluiten van de website op de wensen van je bezoekers.
  • Profielen instellen. Als jouw website gericht is op een bepaalde regio dan heb je wellicht de behoefte om juist de bezoekers uit die regio uit te lichten in je statistieken. Met behulp van profielen kan je allerlei filters instellen waardoor je een afgebakend stukje statistieken krijgt.
  • Realtime statistieken. Niet is leuker om live te zien wie er op je website zijn en wat ze precies doen. Dit geeft je een realtime beeld van hoe bezoekers met je website om gaan. Hierbij wel de opmerking dat Google Analytics meer gericht is op de analyse, de realtime statistieken zijn in de basis wat beperkt, helemaal als je het vergelijkt de realtime opties van Clicky.
  • Uitstekende koppeling met AdWords. Ben je wat professioneler met websites en de daarbij horende marketing bezig dan is de kans groot dat je ook gebruik maakt van Google Adwords. Uiteraard is Google Adwords met Google Analytics te koppelen wat je uitgebreide inzichten geeft hoe je Google advertenties presteren.
  • Conversies meten. Voor commerciële websites is het handig dat bijvoorbeeld bestellingen zichtbaar worden in de statistieken. Het is vrij eenvoudig om deze conversies te laten verschijnen binnen Google Analytics. Een andere conversie die je zou willen meten is de inschrijvingen voor een nieuwsbrief.
  • Apparaat herkenning. Internetten doe je al lang niet meer alleen op een computer, met welke apparaten precies de bezoekers op je website komen kan je uitgebreid bekijken in Google Analytics. Dit gaat zo ver in detail dat je zelfs zou kunnen concluderen dat iPhone gebruikers langer op je website blijven hangen dan bezoekers met een Samsung telefoon.
  • Veel support. Miljoenen websites gebruiken Google Analytics, dit betekent dat de kans klein is dat de problemen waar jij tegenaan loopt nog niet eerder zijn voorgekomen. Er zijn talloze website en forum waar je terecht kan met je vragen over Google Analytics. Zolang je maar geen mailtje stuurt naar Google zelf, dan kan je lang wachten op een antwoord.
  • Dat miljoenen websites Google Analytics gebruiken betekent ook dat er voor ontwikkelaar een enorme doelgroep is. Dit heeft als gevolg dat er aan de lopende band software wordt geschreven dat ‘iets’ kan met de gegevens van Google Analytics. Een bekend voorbeeld zijn de talloze gratis Google Analytics plugins die er voor WordPress bestaan.
  • Continue verbeteringen. Google zit niet stil en is eigenlijk continu bezig om Google Analytics te verbeteren en uit te breiden.

Niet voor elke website is het vanzelfsprekend dat Google Analytics dé tool is om bezoekersstatistieken te meten, er zijn namelijk ook wel wat nadelen:

  • Google Analytics is een zeer uitgebreid pakket, voor veel websites waarschijnlijk te uitgebreid. Dit heeft als gevolg dat het voor een beginner best wel ingewikkeld is om Google Analytics zo in te richten dat het puur de informatie biedt die voor hem interessant is. De leercurve is behoorlijk steil.
  • Realtime statistieken zijn in de basis beperkt. Het geeft wel een actueel beeld, maar het is lastig om van de realtime statistieken om bijvoorbeeld één bezoeker er uit te lichten.
  • Limiet van 20 doelen. Twintig in te stellen doelen lijkt veel, maar bij een actieve uitgebreide website zal je merken dat dit aantal toch zijn beperkingen kent. De grootste beperking is nog wel dat aangemaakte doelen niet te verwijderen zijn.
  • Het is erg prettig om aangepaste rapporten te kunnen aanmaken, maar je kan nou niet bepaald zeggen dat dit altijd even soepel verloopt. Het zit niet altijd even logisch in elkaar waardoor het er soms op neer komt dat je meerdere rapporten moet aanmaken om te kunnen meten wat je wilt weten.
  • Geen heat maps. Met behulp van heat maps ben je in staat om inzicht te krijgen tot welke informatie en grafische elementen de bezoeker zich voelt aangetrokken en welke niet. Enorm nuttige informatie voor het doorgronden van je bezoekers en het verbeteren van je eigen website.
  • Er is geen betaalbare betaalde versie. Hoe leuk en handig het ook is dat Google Analytics gratis is, afhankelijk zijn van de expertise van andere gebruikers als je een probleem hebt kan op sommige momenten nou niet echt bepaald vertrouwd voelen, vooral als het om essentiële problemen gaat.
  • Google is een bedrijf wat bakken met geld verdient met gebruikersinformatie. Google controleert een groot gedeelte van het internet, en als jij als webmaster de statistieken van je bezoekers met hen deelt geeft dat Google meer informatie die ze op grotere schaal in kunnen zetten voor de verdere verrijking van zichzelf. Je hebt simpelweg geen inzicht in wat Google precies met de door jou aangeleverde gegevens doet. Dat is de prijs die je voor het gebruik van de gratis Google producten betaalt.

Clicky

Clicky wordt vaak genoemd als alternatief voor Google Analytics, niet per se omdat Clicky beter is maar vooral omdat Clicky anders is dan Google Analytics. De voornaamste voordelen van Clicky op een rijtje:

  • Clicky is uitermate gebruiksvriendelijk, de interface is erg intuïtief. De leercurve is niet uitzonderlijk steil.
  • Realtime statistieken. De ‘Spy’ optie geeft je toegang tot een pagina waar uitgebreide informatie getoond wordt over wat welke bezoeker op jouw website doet. Het grote pluspunt van deze statistieken ten opzichte van Google Analytics is dat alle live informatie direct aan de bezoeker wordt gekoppeld. Binnen Google Analytics wordt al deze informatie gesplitst waardoor het lastig is om één bepaalde bezoeker te volgen.
  • Gedetailleerde bezoekersinformatie. Klik op een willekeurige plek binnen Clicky op een bezoeker en je wordt doorverwezen naar een pagina met uitgebreide informatie over deze persoon. Informatie als waar hij vandaan komt, welke ISP hij gebruikt, vanaf welke apparaat hij surft en wat hij precies al gedaan heeft op de website.
  • Heatmaps. In tegenstelling tot Google Analytics biedt Clicky wel heatmaps aan, en deze heatmaps gaan veel verder dan weergeven van het klikgedrag. Je kan precies bekijken
  • Uptime monitor. Optioneel kan je ervoor kiezen dat Clicky bijhoudt hoe lang je website online is. Dit klinkt misschien gek, maar hoe weet jij wat de status is van je website als je zelf niet in de mogelijkheid bent om online te zijn. De uptime monitor houdt bij op welke momenten je website offline is en voor hoe lang dat is.
  • Bezoekers negeren. Het kan handig zijn om bepaalde bezoekers niet mee te laten tellen in de statistieken. Met Clicky heb je de mogelijkheid om bezoekers op basis onder andere IP-adres, land, organisatie en verwijzingen eruit te filteren.
  • Informatie over zoekwoord rankings. Bij elke bezoeker die via een zoekmachine op je website komt wordt aangegeven op welke positie dit zoekwoord stond. Dit geeft je een goed beeld in hoeverre je website aansluit bij de zoekopdrachten.
  • Meet non-javascript bezoekers. Sommige internetters hebben standaard Javascript uitstaan in hun browser, dit heeft als gevolg dat een website met Javascript elementen voor hen niet voor de 100% functioneert. Met Clicky kan je meten hoeveel bezoekers zonder Javascript op je website komen. Zijn dit er bijvoorbeeld veel, dan zou je op zoek kunnen gaan naar een Javascript alternatief zodat voor hen de website ook te bekijken zoals deze bedoeld is.
  • Geen flash. De grafieken, diagrammen en tabellen van Clicky worden niet met behulp van Flash getoond, hierdoor zijn de statistieken altijd goed op mobiele apparaten te bekijken.
  • Video statistieken. Als je een Youtube video op je website hebt staan die niet van jezelf is dan is normaliter niet te traceren hoe vaak deze bekeken wordt door je bezoekers. Met behulp van speciale code van Clicky kan je deze statistieken wel bekijken.
  • Twitter statistieken. Clicky scant Twitter voor jou om te kijken hoe vaak je website daar genoemd wordt en wat er precies gezegd wordt.
  • IP tags. Met Clicky heb je de mogelijkheid om vaste bezoekers een naam te geven. Als jouw moeder bijvoorbeeld een vaste bezoeker is van je website dan zou je haar unieke IP-adres als ‘Mama’ kunnen taggen. In plaats van het IP-adres zal ‘Mama’ in de statistieken opduiken.
  • Openbare statistieken. Je kan ervoor kiezen om je Clicky statistieken (gedeeltelijk) openbaar te maken zodat bijvoorbeeld de bezoekers van je website deze kunnen bekijken.

De nadelen:

  • Om optimaal gebruik te kunnen maken van Clicky zal je ervoor moeten betalen. Betalen voor Clicky geeft je toegang tot een groot gedeelte van de bovengenoemde voordelen. Gelukkig biedt Clicky wel de gelegenheid om alle opties te testen. Als je een nieuw account Clicky account registreert dan krijg je drie weken lang gratis toegang tot alle functionaliteiten, om zo te testen of jou het geld waard is.
  • Minder stabiel. Google is een enorm groot bedrijf dat genoeg geld heeft om 100% stabiliteit te waarborgen. Clicky is een klein enthousiast bedrijf, maar hebben sporadisch wel eens last van stabiliteitsproblemen, met als gevolg dat je statistieken niet compleet meer zijn.
  • Clicky is vooral heel overzichtelijk maar heeft moeite om op analytisch niveau de diepte in te gaan. Dit is vooral een nadeel voor grote commerciële websites.

Google Analytics of Clicky Analytics

Je zit altijd veilig als je begint met Google Analytics voor het meten van je bezoekersstatistieken, het is veruit het beste pakket, professioneel gezien dan. Als je Google Analytics vergelijkt met Clicky kan je nou niet bepaald zeggen dat Google er alles aan gedaan heeft om statistieken leuk en toegankelijk te maken. Ben je van de uitgebreide rapportages en het analyseren ervan, dan is Google Analytics alleen een goede keuze. Wil je een duidelijk overzicht van wat er op dit moment op je website gebeurt dan geeft Clicky Analytics je een zeer warm welkom. Drie weken gratis Clicky testen moet je een goed beeld geven of het het geld waard is. Klik hier om je gratis aan te melden voor Clicky.