≡ Menu

Wat is het verschil tussen garantie en een verzekering

Bij de aanschaf van producten geldt er vaak een garantie voor een bepaalde tijd, daarnaast kan je bij sommige producten ook nog een verzekering afsluiten.

Afhankelijk van het soort product mag je er vanuit aan dat hij na de aankoop voor een bepaalde tijd goed functioneert, dat vindt de fabrikant ook, daarom verbinden zij een fabrieksgarantie aan de door hun gefabriceerde producten. Naast dat je te maken hebt met een fabrieksgarantie heb je ook nog te maken met een wettelijke garantie, je mag er namelijk van uitgaan dat een bepaald product goed blijft functioneren voor een bepaalde tijd. Hierdoor kan het zo zijn dat de fabrieksgarantie al verlopen is, maar dat je nog aanspraak kan maken op de wettelijke garantie. De wettelijke garantie geldt tussen jou als koper en de verkopende partij. Als je aanspraak wilt maken op de wettelijke garantie moet je vaak wel kunnen bewijzen dat je geen gekke dingen met het product hebt gedaan, de garantie gaat over ondeugdelijke producten niet over schade door toedoen van onverantwoordelijk gebruik.

Als je net een nieuwe fietsband bij de fietswinkel hebt gekocht en thuis bij het monteren blijkt direct dat de band al lek is, dan zal de fietswinkel je waarschijnlijk een nieuwe fietsband meegeven met excuses. Ben je na de montage direct een stuk gaan fietsen over ruig terrein en je band gaat dan lek dan zal de fietswinkel je waarschijnlijk vertellen dat dit nou eenmaal het risico is van fietsen op ruig terrein. Fietsbanden gaan nou eenmaal lek, ook nieuwe.

Garantie is een waarborg, waar je vaak zonder extra kosten of juist tegen een gereduceerd tarief aanspraak op kan maken. Het bedrijf Apple biedt de mogelijkheid aan om de garantie met 2 jaar te verlengen met behulp van AppleCare, houd er wel rekening mee dat je bij de meeste Apple producten er vanuit mag gaan dat deze ook na het verlopen van de fabrieksgarantie van 1 jaar nog steeds goed moeten werken. Een defect is zeldzaam, zonder AppleCare heeft het dan misschien wat meer voeten in aarde om een deugdelijk product te krijgen, maar de wettelijke garantie is gratis.

Bekende uitspraak is “garantie tot aan de deur”, welke vooral veel toegepast wordt bij tweedehands auto’s verkopers. Zij zullen je met veel mooie praatjes een gebruikte auto verkopen maar voelen zich niet meer verantwoordelijk voor eventuele mankementen zodra je bij hen het bedrijf afrijdt.

Bij dure gebruiksvoorwerpen kan je een extra verzekering af te sluiten, omdat het bijvoorbeeld goed mogelijk is dat het product beschadigd wordt door toedoen van anderen of andere invloeden van buitenaf. Bekend voorbeeld is het verzekeren van je telefoon, voor een maandelijks bedrag kan je je tegen verschillende zaken indekken. Een telefoonverzekering verzekert over het algemeen diefstal, schade aan je telefoon door toedoen van anderen of schade door omstandigheden als bijvoorbeeld brand. Wat de meeste consumenten niet weten is dat een telefoonverzekering vooral ten goede komt van de portemonnee van de telefoonwinkel en verzekeraar, je inboedelverzekering of reisverzekering dekt namelijk over het algemeen dezelfde zaken als een telefoonverzekering doet, daarnaast geldt een wettelijke garantie van twee jaar voor telefoons, precies het termijn wat je maximaal aan abonnement zal afsluiten.

Ook al zal een telefoonverzekering je het gevoel geven dat elke schade of defect gedekt is, de meeste mensen met een dergelijke verzekering maken er zelden van gebruik en zijn zich er niet van bewust dat een schade of defect ook op een andere manier op te lossen is.

Waar een telefoonverzekering over het algemeen overbodig is zijn er ook verzekeringen die verplicht zijn juist omdat er hoge kosten mee gemoeid kunnen zijn, bekende voorbeelden zijn de zorgverzekering en autoverzekering. Net zoals bij een telefoonverzekering bestaan er bij zorgverzekeringen en autoverzekeringen diverse pakketten, van basis naar uitgebreid, dit heeft uiteraard ook gevolgen voor de premie.

Fabrikanten bepalen dat hun producten voor een bepaalde tijd deugdelijk moeten zijn, zij staan daar garant voor en geven dan ook een garantie. Mocht het product binnen de garantietermijn defect raken dan zal de fabrikant, op initiatief van de winkel, het product vervangen of repareren. Er geldt een wettelijke garantie, waar je als consument altijd kosteloos op terug kunt vallen mits je kan bewijzen dat het product niet door toedoen van jouw eigen handelen defect geraakt is. Bij sommige producten kan je garantie bijkopen, bekijk goed of dit wat toevoegt aangezien je vaak ook nog terug kan vallen op de wettelijke garantie.

Het is mogelijk om je aangeschafte product te verzekeren, naast dat dit een soort verlenging van de garantie is dek je je met dergelijke verzekering ook in tegen invloeden van buitenaf zoals diefstal of schade door brand. Je betaalt een maandelijkse premie voor een verzekering, sommige verzekeringen zijn verplicht en andere optioneel. Bekijk in het laatste geval goed of de verzekering niet overbodig is omdat je bijvoorbeeld een inboedelverzekering hebt of nog aanspraak kan maken op de wettelijke garantie.