≡ Menu

Wat is het verschil tussen een kettlebell training en hardlopen

Een cardiotraining bevordert de vetverbranding, bekende cardio-workouts zijn de kettlebell-training en hardlopen. Bei beide workouts zet je je hele lichaam aan het werk, wat er niet alleen voor zorgt dat je vet verbrand, je bouwt ook conditie op en vermindert de kans op ziektes. Het grote verschil tussen een kettlebell training en hardlopen zit hem voornamelijk in de soort weerstand.
Trainen met gewichten zorgt voor een weerstand die je met je eigen lichaamsgewicht, bijvoorbeeld door middel van opdrukken, niet kan evenaren. De klassieke training met dumbbells is voor je lichaam aardig voorspelbaar. Hoe simpel sommige kettlebell oefeningen er ook uitzien, altijd wordt het gehele lichaam gebruikt om de zware kettlebell te goed te kunnen controleren. En alhoewel de kettlebells zwaar zijn, door de aard van de oefeningen is trainen met een kettlebell niet erg belastend voor de gewrichten.

Tunturi Go loopband

Met een hardloopband in huis kan je elk moment van de dag hardlopen.

Zonder dat je het eigen door hebt train je met kettlebell alle core spieren (spieren op je romp), vergroot je je conditie en bevordert de training je stofwisseling op een positieve manier wat juist vetverbranding in de hand werkt.
Het grote nadeel van trainen met een kettlebell is dat je niet zomaar even begint, er bestaan veel kettlebell oefeningen waarbij een specifieke techniek nodig is. Deze techniek is niet alleen nodig voor het behalen van een optimaal resultaat maar ook om blessures te voorkomen. Het is dus altijd aan te raden om een kettlebell-cursus te volgen waarbij gecertificeerde trainers je exact kunnen vertellen hoe een oefening correct uit te voeren. Als je kettlebell instructie filmpjes op youtube bekijkt ziet het er altijd erg vloeiend en makkelijk uit, maar de oefening daarna correct uitvoeren is een uitdaging en vooral geen aanrader. Met even een kettlebell in huis halen ben je er simpelweg nog niet.
Dit is natuurlijk wel anders bij hardlopen, als je goede hardloopschoenen hebt heb je eigenlijk niet veel meer meer nodig. Er zijn verschillende manieren van kettlebell trainingen waarbij je een ander resultaat behaald. Bij hardlopen zijn er eigenlijk weinig variaties in de resultaten, iemand die hardloopt bouwt conditie op en verbrandt vet en eventueel ook spieren. Bij hardlopen wordt geen weerstand toegevoegd in de vorm van extra gewicht. Het zijn je benen en voeten die de rest van je lichaam moeten dragen, elke stap die je zet is een belasting voor je gewrichten.

Hardlopers hebben vaak knieblessures of last van de voeten of enkels. Het resultaat van hardlopen is dan voor velen nagenoeg hetzelfde, het is vooral de motivatie voor het hardlopen waar het onderscheid in zit. Je kan gaan hardlopen omdat je wilt afvallen, of omdat je conditie wilt opbouwen, of omdat je vet wilt verbranden of omdat je gewoon gezond bezig wil zijn.

Hardlopen kan je overal en kan ook iedereen. Je bouwt er conditie mee op en verbrandt vet. Wel is hardlopen belastend voor je gewrichten en dan met name je knieën. Bij een kettlebell training werk je met een forse weerstand die je met heel je lichaam moet controleren, door deze weerstand en de beweging van de kettlebell ben je in staat om met een kettlebell training dezelfde resultaten te behalen als met hardlopen in een kortere periode. De kettlebell training is een full body workout en intensiever dan hardlopen. Hardlopen is veel toegankelijker.