≡ Menu

Wat is het verschil tussen een kortingscode en actiecode

Webshops willen graag dat je bij hen koopt, en daar willen ze best wel wat geld op toeleggen. Een bekend fenomeen is het uitgeven van kortingscodes en actiecodes, twee op het oog gelijke codes, toch kent de actiecode meerdere definities. Een kortingscode is altijd een actiecode, andersom hoeft een actiecode niet altijd om het krijgen van korting te gaan.

Kortingscode

Als je in een webwinkel aan het afrekenen bent zie je vaak een vakje die bedoeld is voor het invullen van een kortingscode. Zo’n kortingscode kan je korting geven op je totale bestelling, korting geven voor bepaalde producten of een bepaalde productgroep of wat ook nog wel eens voorkomt is dat je met een kortingscode korting krijgt als het totaalbedrag een bepaald bedrag of hoger is.

De meeste shops maken er geen geheim van dat ze kortingscodes beschikbaar hebben. Nee integendeel, ze schreeuwen het via de verschillende social media kanalen en nieuwsbrieven van de daken. De grote jongens noemen de kortingscodes zelfs in tv-reclames of in andere veel bekeken advertenties. Wij Nederlanders zijn koopjesjagers en zijn derhalve erg gevoelig voor het krijgen van korting, daar spelen webshops handig op in.

Een offline variant van de kortingscode is de kortingsbon, zo’n bon zit vaak in een krant of tijdschrift. Door deze kortingsbon uit te knippen en in te leveren bij de kassa krijg je de bijbehorende korting. De kortingscode is een digitaal vervolg op deze kortingsbon.

Actiecode

Een actiecode kent een wat wijder bereik dan de kortingscode, een actiecode hoeft namelijk niet per se gekoppeld te zijn aan het krijgen van een korting.  Zo kan een actiecode de koper een gratis product geven, een tweede product voor een gereduceerd tarief. Ook wordt via een actiecode soms wel een presentje aangeboden wat in een hele andere productgroep ligt dan het originele product. Bijvoorbeeld toegangskaartjes voor een bioscoopfilm bij de aanschaf van een fiets. De gedachte achter een actiecode snijdt aan twee kanten, ten eerste wordt de kans zo vergroot dat een webshop producten verkoopt, daarnaast kunnen klanten relatief eenvoudig kennis met nieuwe producten en evenementen.

Een kortingscode geeft je korting op het totaalbedrag van je bestelling in een webshop. Het wel of niet aanwezig zijn van een kortingscode zal voor de klant vaak niet de primaire reden zijn om een aankoop te doen, het is wellicht een stimulans. Bij een actiecode zie je juist vaak dat mensen bij een bepaalde shop een aankoop zullen doen vanwege de actie die eraan gekoppeld zit. Een nieuwe fiets kopen zonder actie of een dezelfde fiets elders kopen met een leuke actie eraan gekoppeld, de meest mensen zullen voor het laatste kiezen.

Een kortingscode zal een klant stimuleren een aankoop af te ronden, een actiecode zal de klant stimuleren in een specifieke shop een aankoop te doen.