≡ Menu

Wat is het verschil tussen prijs en waarde

Je krijgt een boek aangeboden voor 100 euro waarin staat aan welke elementen je moet denken bij het succesvol opzetten van een bedrijf. Aangezien jij geenszins van plan bent om een bedrijf te starten ga je niet op het aanbod in. 100 euro is dan veel te veel geld, dat is het jou niet waard.

Als een soortgelijk boek je nou voor 10 euro wordt aangeboden dan is de kans groter dat je het aanbod zou overwegen. Je weet nooit of je in de toekomst nog een eigen onderneming gaat starten, voor 10 euro een boek kopen die je op dat moment snel op weg kan helpen zou best wel eens een voordelige investering kunnen zijn.

De prijs voor beide boeken is gebaseerd op vraag en aanbod. Hoeveel wil de uitgever ervoor hebben, wat is de prijs van soortgelijke boeken, wie is de doelgroep en hoe waardevol is de informatie voor deze doelgroep.

Als het boek over het starten van een bedrijf geschreven is door een zeer succesvolle ondernemer dan zal de prijs van een boek daar ook naar zijn, is het boek geschreven door de timmerman om de hoek dan zal de prijs bewust lager liggen om zo te voorkomen dat het boek niet verkocht wordt. Zelfs als dat laatste boek inhoudelijk beter is dan het eerste.

De waarde van het boek staat los van de prijs, als het boek van 100 euro jouw duizenden euro’s heeft bespaard bij de start van je eigen bedrijf dan heeft de aankoopprijs zich dubbel en dwars terugbetaald. Voor een ieder die niet bezig is met het opstarten van een bedrijf is de waarde van het boek 0 euro.

De prijs wordt bepaald aan de hand van allerlei voornamelijk commerciële factoren. Wat de waarde van een product is is gebaseerd op subjectieve opvattingen.

Zou jij miljoenen betalen voor een schilderij van Picasso?
Zou jij honderdduizenden euro’s betalen voor een nieuwe Ferrari?
Zou jij honderden euro’s willen betalen voor een concert van One Direction?
Zou jij je boodschappen wekelijks bij de Aldi doen?
Zou jij schoenen kopen bij Scapino?
Zou jij duizenden euro’s betalen voor een nieuwe Apple iMac?

Een aantal vragen waar geen onjuist antwoord voor bestaat. Hogere prijzen betekent niet per se betere kwaliteit of hogere waarde, lagere prijzen betekent niet direct slechtere kwaliteit of minder waarde.

Wat de waarde van een product is is een persoonlijke mening. Is de prijs juist voor wat je ervoor terugkrijgt.