≡ Menu

Wat is het verschil tussen sales en marketing

Binnen een groot commercieel bedrijf bestaat vaak een afdeling sales en marketing. Twee afdelingen die beiden hetzelfde overkoepelende doel hebben, namelijk het vergroten van de omzet. Om dit doel te bereiken bewandelen beide afdelingen wel andere wegen maar kunnen tegelijk ook niet zonder elkaar.

Als voorbeeld om je een beeld te geven wat de verhouding is tussen de afdeling sales en marketing. Stel, je staat samen met een vriend op de markt en je verkoopt vanuit jullie kraampje een hele revolutionaire bezem. In het algemeen niet een heel spannend product, maar jullie bezem is echt fantastisch, en dat zullen mensen ook inzien wanneer ze er kennis mee maken.

Om te voorkomen dat mensen jullie kraampje straal voorbij lopen sta jij midden op straat om passanten aan te spreken en te overtuigen dat ze in ieder geval even bij jullie kraampje moeten gaan kijken. Je gaat niet al te specifiek op jullie product in maar wekt vooral de nieuwsgierigheid. Veel mensen zijn wel geïnteresseerd in jullie revolutionaire bezem mede door je enthousiaste verhaal.

Je vriend die achter de kraam staat, staat inmiddels de eerste potentiële klanten te woord. Aan hem de taak om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen overgaan tot een aankoop. Hoe goed dit lukt is onder andere afhankelijk van jouw verhaal op straat, heb jij een verhaal verteld die te ver af staat van de waarheid aan de kraam, dan is de kans groot dat mensen afhaken. Sluit jouw verhaal goed aan bij die van je vriend, en is je vriend in staat om aan de kraam het verhaal zelfs nog interessanter te maken (door een aanbieding te doen, of garantie te geven), dan is de kans optimaal dat mensen een bezem van jullie kopen. Ook als ze al een goede bezem in huis hebben.

In dit versimpelde voorbeeld ben jij de afdeling marketing, en is je vriend achter de kraam van de afdeling sales.

Marketing

De afdeling marketing is verantwoordelijk voor het in kaart brengen van wie de potentiële klant is en hoe deze het beste bereikt kan worden, het product of de dienst gereed maken voor de markt (de juiste verpakking en slogans), het uiteindelijk promoten van het product of dienst en het contact blijven houden met de bestaande klanten (klantenbinding).

De missie van de afdeling marketing is met behulp van promotie een continue stroom aan leads te genereren. Door het finetunen van de marketing worden de leads steeds waardevoller, hoe waardevol een lead uiteindelijk is zal mede bepaald worden door de afdeling sales.

Sales

De afdeling sales is erg afhankelijk van het functioneren van de marketing afdeling. De marketing afdeling creëert een figuurlijke ingang bij potentiële klanten en geeft locatie van die ingang door aan de mensen van de sales afdeling. De sales afdeling gaat vervolgens met die gegevens aan de slag en zullen via een meer persoonlijk contact de potentiële klanten overtuigen om een product of dienst af te nemen.

Is een klant niet geïnteresseerd dan gaat de sales-medewerker door naar de volgende potentiële klant. Een sales afdeling koppelt vervolgens terug aan de marketing afdeling wat de kwaliteit is van de aangeleverde leads (ingangen). Het is voor een sales-afdeling belangrijk dat de leads die ze aangeleverd krijgen zo warm mogelijk zijn, dit betekent dat er al veel voorbereidend werk is gedaan door de marketing-afdeling om de potentiële klant goed op de hoogte te brengen van het product of de dienst. Bij koude leads is het kaf nog niet van het koren gescheiden, waardoor je als sales afdeling te maken krijg met mensen die nog maar het minimale weten van het product of de dienst.

De marketing afdeling laat de potentiële klant uitvoerig kennismaken met een product of dienst. De sales afdeling haalt diezelfde potentiële klanten over om het product of de dienst af te nemen.