≡ Menu

Wat is het verschil tussen een slogan en motto

Onbewust kom je dagelijks in aanraking met slogans en motto’s, en er zit een duidelijk verschil tussen beide termen, toch kennen ze in de praktijk ook een behoorlijk overlap.

Een slogan (of slagzin) is een pakkende zin die gebruikt wordt wordt door commerciële bedrijven, organisaties en politieke partijen om mensen aan zich te binden. In het geval van inzetten van een slogan door een commercieel bedrijf hoeft het directe doel niet te meer verkopen te zijn. Uiteindelijk worden slogans vaak ingezet om een bepaald gevoel ergens bij te creëren. Zo kennen we allemaal wel de slogans “Even Apeldoorn Bellen” of “Ik had nog zo gezegd: geen bommetje!”, geen zinnen die je direct tot kopen aanzetten, wel zal je er bepaald (nostalgisch) gevoel bij hebben en dat is in dit geval ook exact het doel van de slogans, de betreffende bedrijven hebben een bepaald gevoel gecreëerd wat een positieve uitwerking heeft op hun imago.

Andere bekende slogans zijn “Always Coca Cola“, “Zo, nu eerst een Bavaria”, “Connecting People” (Nokia), “Think different” (Apple) en “Heerlijk Helder Heineken”.

Andere meer ideologische slogans zijn “Make love not war” (protest slogan tegen de oorlog in Vietnam), “Baas in eigen buik” (de strijd van de dolle Mina’s voor het recht op abortus) of de extreem beladen slogan van “Arbeit macht frei”, de spreuk die bij de ingang van de concentratiekampen getoond werd.

Een motto zou je kunnen omschrijven als een zinsdeel of zin waarmee een geloof of ideaal mee wordt uitgedrukt. Veel mensen hebben een motto waar naar ze leven, zoals bijvoorbeeld “eerlijk duurt het langst”. Ook veel bedrijven hebben een motto die ze aan hun medewerkers meegeven zoals “Tijd is geld”.

Ook landen, provincies en steden hebben vaak een eigen motto die ze aan hun eigen wapen of vlag koppelen. Het motto van Nederland is “Je maintiendrai” (Frans voor ik zal handhaven), “Luctor et emergo” is het motto van de provincie Zeeland wat Latijn is voor “Ik worstel en kom boven” en “Sterker door strijd” is het motto van de stad Rotterdam.

Waar een slogan bewust wordt ingezet om positief bij te dragen aan het imago uitdrager ervan komt een motto juist voort uit de geschiedenis en is vaak een houvast voor mensen die verbonden zijn met het motto.

En uiteindelijk lopen motto’s en slogans vaak door elkaar. Want bijvoorbeeld de slogans van Apple (Think different) en de Dolle Mina’s (Baas in eigen buik) zijn net zo goed motto’s.