≡ Menu

Wat is het verschil tussen de squat en leg press

Het trainen van je beenspieren is een hele goede methode om je core sterker te maken maar ook om meer spieren op te bouwen. De squat en leg press zijn oefeningen die speciaal gericht zijn op het trainen van je beenspieren en dan met name je bovenbeenspieren.

Bij de squat maak je vanuit staande positie kniebuigingen, al dan niet met een extra gewicht die je vanuit je bovenlichaam tilt. Bij de squat ligt de focus op het trainen van je beenspieren, door de aard van de oefening ontkom je er echter niet aan dat je je hele lichaam moet gebruiken om de squat goed uit te voeren. Vooral als je een squat met gewichten doet dan word je lichamelijk geforceerd om volledig geconcentreerd de oefening uit te voeren, dit zorgt ervoor dat er bij de squat veel meer spiergroepen worden aangesproken dan enkel en alleen de beenspieren.

De leg press is een oefening waarbij je vanuit een zittende/schuin liggende houding gewichten weg drukt met je voeten. De leg press is een hele geïsoleerde oefening waarbij je hoofdzakelijk je beenspieren traint. In tegenstelling tot bij de squat is het bij het doen van een leg press oefening wel vereist dat je beschikt over een leg press machine, bij de leg press kan je niet gebruik maken van je eigen lichaamsgewicht.

Een squat oefening kan je bijvoorbeeld met een zak aardappelen doen, als je echter meer het onderste uit de kan wil halen zal je toch met zwaardere gewichten aan de slag moeten gaan. Om dit allemaal in goede banen leiden kan je squats doen met behulp van een squat rack. Een squat rack is een hoog rek waar je een halter op kan leggen om van daaruit je oefening te starten en te eindigen. Vooral als je met zware halters werkt is een squat rack een uitkomst, een squat rack helpt je om veilig de halter in je nek te leggen of weer weg te leggen wanneer je klaar bent met de oefening. Een kettlebell is ook erg geschikt om squats mee te doen.

Als je kijkt naar de blessuregevoeligheid dan zit je bij het doen van de leg press wel aardig veilig, het is een geïsoleerde oefening waarbij je hoofdzakelijk met je benen aan het werk bent. Behalve dat je misschien teveel hooi op je vork kan nemen, is de kans ten opzichte van de squat oefening klein dat je aan een leg press een ernstige blessure overhoudt. De beperkte bewegingsvrijheid van de leg press machine zorgt voor een veiligheidsbuffer.

Bij een squat oefening zelf heb je geen ondersteuning van een ondersteunend fitnessapparaat, om de squat goed uit te voeren moet je te allen tijde volledige controle over je lichaam hebben. Verslapt je concentratie dan is de kans groot dat je uit balans raakt met alle pijnlijke gevolgen van dien. Er zijn overigens fitnessapparaten die de squat oefening kunnen simuleren, het nadeel van deze apparaten is echter wel dat het full-body aspect voor een groot deel verloren gaat.

Los van de apparatuur is het belangrijkste verschil tussen de squat en leg press het beoogde doel en resultaat. Als je je meer wil focussen op uitsluitend je beenspieren dan is de leg press een uitstekende keuze. Vind je sterkere benen belangrijk maar wil je tegelijk ook werken aan de algehele conditie en sterkte van je core, dan mogen squats absoluut niet ontbreken. Het bijkomende voordeel is dat als je een beetje creatief bent je overal squats kan doen zonder een apparaat, om de leg press zo intensief mogelijk te kunnen uitoefenen zal je toch echt aan de slag moeten gaan met een leg press machine.