≡ Menu

Wat is het verschil tussen een trademark™ en copyright©

Een copyright en trademark zijn nou niet bepaald elementen die je door elkaar kan gebruiken, toch gebeurt het vaak wat er voor zorgt dat een partij helemaal niet zo sterk staat als het denk dat het staat.

Copyright

Copyright, of auteursrecht, is het recht wat een maker heeft over zijn eigen origineel gemaakte werk. Origineel werk is dus werk wat voortgekomen is uit het eigen intellect van de maker en wat dus niet gekopieerd is uit andermans werk. Een belangrijk kenmerk van werk waar een copyright op rust is dat het op een tastbaar medium verschenen moet zijn. Zo kan de maker van het werk altijd aantonen dat het echt zijn werk is.

Alleen de maker van het werk heeft recht om het werk te verspreiden of te dupliceren. Ieder ander niet tenzij daar expliciet toestemming voor gegevens is.

Juist op het internet wordt copyright niet heel erg nauw genomen. Foto’s en teksten worden vaak zonder enige bronvermelding via andere websites verspreid. Vaak is men geeneens op de hoogte van de regels omtrent copyright, daarnaast is het voor de eigenaar van het copyright een onbegonnen werk om copy-cats te achterhalen.

In de Nederlandse wet is bepaald dat inbreuk maken op copyright van een ander een misdrijf is. Vooral op internet wordt er vaak uitgegaan dat wanneer je een bronvermelding geeft dat je daarmee enige inbreuk op het auteursrecht opheft. Bij foto’s is dit eigenlijk nooit het geval, maar ook bij het stelselmatig kopiëren van andermans teksten heb je wettelijk gezien geen poot om op te staan als je wordt aangeklaagd voor inbreuk.

Op al het eigen werk rust een copyright, dat hoef je niet expliciet te vermelden. Alhoewel dit wel verstandig is.

Trademark

Een trademark is een woord, zin, ontwerp of symbool (of een combinatie hiervan) wat een merk vertegenwoordigd. Copyright is automatisch geregeld zodra je iets maakt, een trademark moet je als bedrijf echt vastleggen als je wilt voorkomen dat anderen er met jouw merk vandoor gaan. Een merk vastleggen (deponeren) moet aan allerlei vereisten voldoen, als dit eenmaal goed gelukt is je merk ongeveer onschendbaar.

Zo is het onmogelijk om ook maar iets van een merk als Coca Cola of Nike te gebruiken zonder dat je daarmee hun trademark schendt. Zelfs als je achternaam Nike is en je wilt een bloemenwinkel in Siberië beginnen, dan nog zal het merk Nike er alles aan doen om je bedrijf te stoppen. Nike wil absoluut niet dat er verwarring optreedt of dat ze op één of andere manier geassocieerd worden met een bloemenwinkel.

En daar draait het bij een trademark allemaal om, je merk kunnen beschermen. Om te voorkomen dat je andermans intellectueel eigendom zomaar kan gebruiken bestaat er copyright ofwel auteursrecht. Om te voorkomen dat er iemand met je merk (en dus imago) vandoor gaat dan kan je je merk deponeren. Met zo’n trademark kan jij je bedrijf beschermen tegen verwarring, en belangrijker nog, concurrerende bedrijven kunnen zo niet meeliften op het imago wat jij hebt opgebouwd.

Er kunnen hoge boetes staan op het schenden van een copyright of trademark.