≡ Menu

Wat is het verschil tussen trainen op een loopband en crosstrainer

Aan je conditie werken en tegelijk optimaal vet verbranden kan met behulp van cardiotraining. Veel gebruikte fitnessapparaten voor de cardiotraining zijn de loopband en de crosstrainer. Daarbij moet wel gezegd dat je altijd met een weerstand moet trainen om daadwerkelijk vooruitgang te boeken. Vooral bij de crosstrainer is dit belangrijk. Uit onderzoek is gebleken dat een uur trainen op de crosstrainer zo’n 770 calorieën verbrandt en dat bij een uur rennen op de loopband er tussen de 700 en 860 calorieën verbrand worden.

crosstrainer top 10

Trainen op een crosstrainer is full-body met een minimaal risico op blessures.

Gezien het verschil in werking tussen beide apparaten zijn er wat opvallende punten te benoemen als het om het soort training en het resultaat gaat. Zo heb je bij een crosstrainer niet tot nauwelijks belasting van de gewrichten, bij de loopband zullen de gewrichten in je enkel, knieën en heupen belast worden. Knieproblemen zijn veel voorkomende blessures bij hardlopers.

Hardlopen op een loopband verschilt niet heel erg met buiten hardlopen. Je kan een loopband dan misschien wel zo instellen dat het je het oprennen van heuvel simuleert, het blijft hardlopen. Bij een crosstrainer zijn niet alleen je benen in beweging, ook je armen zijn volop in beweging. Hierdoor is trainen op een crosstrainer een full body workout. Een crosstrainer heeft als bijkomend voordeel dat je ook achteruit kan ‘lopen’, dit stelt je in staat om andere spiergroepen te trainen dan wanneer je de voorwaartse beweging maakt.

Trainen op een crosstrainer is laagdrempeliger dan trainen op een loopband, helemaal als je naar de mindere belasting van je lichaam kijkt. Sporten op een crosstrainer vergt minder van je lichaam om toch hetzelfde resultaat als de loopband te realiseren. Toch is trainen op de loopband enorm populair, vooral bij mensen die in het dagelijks leven ook buiten hardlopen. De loopband is uitermate geschikt om je conditie op peil te houden als je even niet in staat bent buiten te hardlopen.

Als je op zoek bent naar een relatief eenvoudige manier om calorieën te verbranden zonder je lichaam teveel te belasten dan is de crosstrainer een uitstekende keuze. Als je in het dagelijks leven al regelmatig hardloopt en heb je meer sport-gerelateerde doelen dan alleen het verbranden van vet dan is de loopband geschikter. Hou er wel rekening mee dat trainen op een loopband meer concentratie vergt wat betreft de veiligheid dan de crosstrainer.