≡ Menu

Wat is het verschil tussen trainen met losse gewichten en trainen op een fitnessapparaat

Een strakke buik, gespierde armen, de overtollige kilo’s kwijtraken. Het zijn allemaal redenen waarom mensen beginnen met fitnessen. In een sportschool heb je de keuze uit een groot aantal fitnessapparaten, in de hoek met losse gewichten is het vaak rustig. Het lijkt erop dat de meeste mensen bij voorkeur hun persoonlijk doel willen bereiken met behulp van geavanceerde fitnessapparaten, een verstandige keuze?

Sterker worden

Wil je sterker worden dan is het trainen met losse gewichten de meest verstandige keuze. Bij een fitnessapparaat ben je afhankelijk van hoe deze zich beweegt, je bent niet in de mogelijkheid om het voor jou meer natuurlijke pad te volgen, een fitnessapparaat geeft je ook weinig tot geen ruimte om een oefening zo aan te passen dat je je meer kan focussen op een zwak punt. Als je traint met een dumbbell of barbell worden er meer spieren aangesproken dan bij krachttraining op een fitnessapparaat. Een fitnessapparaat spreekt een hele specifieke spiergroep aan, je hoeft je niet druk te maken dat bij gebrek aan concentratie je jezelf bezeert. Dit is overigens niet per se een nadeel, maar dit zorgt er wel voor dat je langer zal moeten trainen met een fitnessapparaat om het zelfde resultaat te krijgen met losse gewichten.

krachtstation

Met behulp van een multifunctioneel krachtstation kan je fitnessoefeningen doen voor alle spiergroepen

Als het om vetverbranding gaat kan je ook het beste aan de slag met losse gewichten. Trainen met losse gewichten spreekt nou eenmaal meer spiergroepen aan dan trainen op een fitnessapparaat. Des te meer spiergroepen je traint, des te meer zal de vetverbranding gestimuleerd worden.

Blessures

Bij het trainen met losse gewichten ontbreekt er dus de support (uitgestippeld pad) die je bij een fitnessapparaat wel hebt. Een biceps training met een dumbell betekent dat je elke seconde geconcentreerd moet zijn op het goed uitvoeren van de oefening. Ben je te nonchalant dan bestaat het risico dat de controle over de dumbbell verliest en deze in het ergste geval je ernstig verwondt. Daarnaast zal een slechte techniek de kans op pijnlijke gewrichten en spieren vergroten. Trainen met losse gewichten is dus erg blessuregevoelig, vooral voor beginners.

Niet dat je bij een fitnessapparaat geen blessures kan oplopen, maar toch is de kans minder groot in vergelijking met trainen met losse gewichten. Het gevaar bij een fitnessapparaat zit hem erin dat je weinig bewegingsvrijheid hebt. Losse gewichten zou je in geval van nood nog kunnen laten vallen, bij een fitnessapparaat zit je vaak vast aan vaste route van bewegen. Als je traint met een gewicht wat boven je macht ligt is de kans aanwezig dat het fitnessapparaat je in een lastige positie dwingt.

Kostenplaatje

Wil je thuis (meer) gaan fitnessen dan zal je opvallen dat de fitnessapparaten uit de sportschool nou niet bepaald goedkoop zijn. En dat terwijl je voor dezelfde prijs van een duur fitnessapparaat al een heel arsenaal aan losse gewichten kan kopen. Als je toch liever een fitnessapparaat in huis wil halen investeer dan wat meer in een multifunctioneel apparaat, dit scheelt je aanzienlijk in de ruimte en je kan een meer complete workout doen zoals je die ook in de sportschool doet verdeeld over verschillende apparaten.