≡ Menu

Wat is het verschil tussen een vegetariër en veganist

De kans is groot dat je wel één iemand kent die vegetarisch is, de kans dat je een veganist kent is wel een stuk kleiner. Dit verschil komt voornamelijk voort uit het feit dat de beweegredenen voor vegetariërs anders zijn dan die van veganisten.

Vegetariër

Iemand die vegetarisch is eet geen vlees en gerechten waar vlees in verwerkt is. Het gaat hier om het vlees van alle dieren. Dus naast het veel gebruikte vlees van koeien, varkens en kippen eet een vegetariër ook geen vis, schaaldieren en insecten.

Verder eet een vegetariër officieel geen producten waar stremsel in verwerkt is. Stremsel is een enzym dat uit de maag van zoogdieren gehaald kan worden en wordt gebruikt van bijvoorbeeld kaas of kwark.

Niet alle vegetariërs zijn consequent vegetariër, zo zullen veel vegetariërs gewoon alle soorten kaas heten, en simpelweg niet op de hoogte zijn van de verwerking van dierlijke stremsels. Andere vegetariërs eten bijvoorbeeld gewoon vis omdat ze gezonde elementen als visolie zwaarder vinden wegen dan het eventuele leed van vissen. Mensen die uit principe alleen geen koeienvlees eten kan je al geeneens meer onder kopje vegetariër scharen.

De belangrijkste reden voor mensen om vegetariër te worden is vanwege de gezondheid. Ondanks dat vlees goede bouwstoffen bevat is het eten ervan niet per se gezonder dan het niet eten van vlees, uit onderzoeken blijkt zelfs dat vegetariërs fysiek gezonder zijn dan niet-vegetariërs. Veel diëten zijn dan ook vegetarisch.

Een andere belangrijke reden om vegetariër te worden is uit medeleven met de dieren, vleesconsumptie gaat gepaard met een massaproductie en negen van de tien keer worden de dieren voor deze productie niet goed behandeld, dit heeft betrekking op het onderkomen tot aan de manier waarop ze geslacht worden.

Vaak in navolging van de vorige reden zijn mensen vegetarisch gaan eten vanwege de wereldwijde voedselproblemen. Om een kudde koeien te laten eten en goed te laten groeien is enorm veel voedsel nodig, in verhouding veel meer dan dat een koe aan vlees kan leveren. Dit geldt voor elk dier wat gefokt wordt voor de slacht. Daarnaast belast het fokken van dieren ook het milieu, er is veel energie nodig om dieren een stal en weiland te bieden daarnaast komt daar ook een mestprobleem uit voort.

En uiteindelijk bestaan er verschillende religies die het eten van vlees verbieden, zoals het boeddhisme. Binnen de Islam mag je geen varkensvlees eten, maar andere vleessoorten wel. Moslims zijn derhalve geen volledige vegetariërs.

Veganist

Een veganist gaat een stap verder dan de vegetariër en heeft zijn leven er op ingericht om zo min mogelijke dierlijke producten te gebruiken. Dus los van het niet eten van vlees, eet een veganist ook geen kippeneieren, geen bijenhoning en drinkt geen koeienmelk. Maar ook het gebruik van schapenwol of ander niet eetbare producten die van dieren komen worden door een veganist zoveel mogelijk vermeden. Veganisten zullen wat betreft het eten en drinken altijd op zoek gaan naar alternatieven op plantaardige basis.

Het welzijn van dieren is veruit de belangrijkste reden voor mensen om veganist te worden, en gaan hierin dus een stap verder dan vegetariërs. Hieruit voortkomend zijn veganisten ook erg begaan met de wereldwijde voedselproblematiek en de belasting van het milieu.

Veganistisch eten is tot op zekere hoogte goed voor je gezondheid maar heeft ook als nadeel dat je door het eten van enkel plantaardig voedsel een vitamine als B12 niet als vanzelfsprekend binnenkrijgt. B12 zit in dierlijke producten als melk en eieren.

Vitamine B12 is verantwoordelijk voor de aanmaak van rode bloedcellen en zorgt ervoor dat het zenuwstelsel goed blijft draaien. Het is voor de mens dus van essentieel belang dat ze B12 tot zich nemen, veganisten kunnen deze vitamines alleen maar binnenkrijgen door vitamine B12 supplementen. Een gebrek aan vitamine B12 zal leiden tot onder andere bloedarmoede.

Binnen het veganisme is het eten van raw food (rauw voedsel) populair. Groenten als spinazie, andijvie, bieten en broccoli worden door ‘raw fooders’ niet verhit en rauw opgegeten. Door verhitting gaan vele gezonde micro-organismen verloren, dit wordt voorkomen door het rauw op te eten. Dit zou de spijsvertering ten goede komen.

Één van de grote nadelen van raw food is dat verhitting er bij sommige voedingsmiddelen juist voor zorgt dat schadelijke stoffen verdwijnen. Dit gaat om natuurlijke schadelijke stoffen maar ook om giftige stoffen die tijdens het verbouwen zijn aangebracht.